Zimowe opony, a polskie przepisy

Jeśli chodzi o jazdę zimą, decyzja o tym, czy używać opon zimowych, czy nie, często nie jest tak prosta, jak się wydaje. Polska nie wymaga od kierowców zmiany opon na zimowe. Niektórzy mogą więc zastanowić się, czy wymiana jest konieczna. Łagodne zimy, które zdarzały się w ostatnich latach, mogą skłonić ich do pozostania przy oponach letnich. Warto jednak wiedzieć o możliwych konsekwencjach takiej decyzji.

Opony zimowe są przystosowane do niższych temperatur i bardziej zbitego śniegu niż opony letnie, dlatego lepiej sprawdzają się w warunkach zimowych. Mają też lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni, co wynika z zastosowanej do ich produkcji mieszanki gumowej. Oznacza to, że są mniej podatne na poślizgi na lodzie lub śniegu niż opony letnie i że pomogą Ci uniknąć wypadków, nawet jeśli zjedziesz z drogi!

Ponadto opony zimowe zapewniają większe bezpieczeństwo podczas hamowania, ponieważ mają głębsze rowki, które pozwalają wodzie uciekać szybciej niż płytkie rowki stosowane w oponach letnich lub całorocznych; powoduje to mniejszy hydroplaning na mokrych nawierzchniach, takich jak te występujące podczas jesiennych deszczów lub po obfitych opadach śniegu podczas wiosennych roztopów.

Kiedy zmieniać opony?

Jeśli chodzi o zmianę opon, polscy kierowcy są dość rozsądni. Zdecydowana większość użytkowników praktykuje sezonową wymianę opon, a ci, którzy korzystają ze swoich samochodów tylko w cieplejsze dni, mają prawo pozostać przy oponach letnich. Przezorni kierowcy, którzy dostosowują opony do warunków atmosferycznych, często mają jednak dylemat, kiedy jest najlepszy czas na ich wymianę – ponieważ nie ma obowiązku ani w jedną, ani w drugą stronę, nie ma też prawnie wymaganego terminu.

Zalecana jest zmiana opon letnich na zimowe, gdy średnia temperatura spadnie i pozostanie poniżej 7°C. Nie ma znaczenia to, czy zmieniasz opony zgodnie z nieoficjalną zasadą „od października do Wielkanocy” bądź po prostu przy pierwszym śniegu. Zmiana opon zależy tylko i wyłącznie od warunków pogodowych

/Obraz Hannes Edinger z Pixabay

To pytanie zadaje sobie co roku wielu kierowców. Ale czy rzeczywiście zmiana opon jest konieczna, gdy zmienia się pogoda? Na szczęście odpowiedź brzmi: nie. Jest jednak kilka ważnych rzeczy, o których należy pamiętać przy zmianie opon. Przede wszystkim należy wymienić opony przed zimą, jeśli są one zużyte. Oznacza to, że bieżnik zużył się o połowę lub więcej, a opona ma na swojej powierzchni dużą liczbę głębokich nacięć lub pęknięć. Zużyte opony mogą spowodować poważne uszkodzenia innych części Twojego samochodu, a nawet być przyczyną wypadków!

Kiedy można dostać karę finansową za złe ogumienie pojazdu?

Opony muszą mieć minimalną głębokość bieżnika 1,6 mm, aby można je było uznać za bezpieczne. Policja może również zwrócić uwagę na ogólny stan techniczny opon – ich powierzchnia musi być wolna od uszkodzeń takich jak pęknięcia czy wybrzuszenia. Opony, które nie spełniają tych wymogów są podstawą do wystawienia mandatu, a nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Jeśli opona jest zużyta do tego stopnia, że nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej trakcji i stabilności, może to być podstawą do nałożenia kary finansowej.

Choć obowiązek wymiany opon na zimowe nie jest przewidziany prawem, w przypadku kolizji ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli doszło do niej w warunkach zimowych, a pojazd poruszał się na oponach letnich. Może to zostać zinterpretowane jako zaniedbanie ze strony ubezpieczonego, które doprowadziło do kolizji.

Opony letnie na zimę – zły pomysł?

Jeśli chodzi o jazdę zimą, do wyboru są dwa rodzaje opon – modele zimowe i letnie. Ale jaka jest między nimi różnica? Opony zimowe posiadają wzór bieżnika zoptymalizowany pod kątem przyczepności na śniegu i lodzie. Elementy bieżnika pokryte są lamelami – prostymi i zygzakowatymi nacięciami, które zazębiają się na śniegu, oferując odpowiedni poziom przyczepności.

Opony letnie oferują lepsze właściwości jezdne na suchym asfalcie lub mokrej nawierzchni, ponieważ ich mieszanka gumowa jest twardsza niż ta stosowana w oponach zimowych. W niskich temperaturach staje się ona jednak zdecydowanie zbyt twarda. Mieszanki gumowe stosowane w modelach letnich są bardziej miękkie niż te stosowane w oponach zimowych, co sprawia, że są one bardziej odporne na zużycie, ale również gorzej przystosowane do niskich temperatur. Może to wtedy prowadzić nawet do pęknięć lub odprysków fragmentów opon.

_____________________

Autor: Julia Kownacka

Autor zdjęcia głównego: andruxa20147, Pixabay

Materiał źródłowy: oponeo.pl, mojafirma.infor.pl, sklepopon.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.